Днес всеки един може да се превърне в медия

Публикувана на: 16.02.2020

Наближава пролетта, а с нея и надеждата да сме сред природата и колкото може по-малко пред екраните. Но за всеки, който се интересува от PR, е важно как да привлече повече внимание. За вниманието разговаряме с Кристина Деспотова. Наскоро излезе нейната книга „Социални мрежи и PR на телевизията“.



 Нека започнем нашия разговор от вниманието. През последните няколко години наблюдаваме ли промяна в интереса на публиката? Какво е мястото на телевизията в конкуренцията за внимание?

През последните повече от 10 години постоянно чуваме как телевизията умира и съвсем скоро ще бъде заменена от нещо ново и различно. Но фактите показват, че хората в световен мащаб продължават да гледат телевизия. Дори в някои страни времето, което зрителите прекарват пред телевизионния екран се повишава. Това, разбира се, е свързано с възможностите, които дава телевизията, появата на IPTV, технологичното развитие при приемниците и други фактори. Форматите и предаванията, които произвеждат и излъчват телевизиите, успяват да задържат зрителския интерес.
Тенденция, която се наблюдава, е, че социалните мрежи навлизат в телевизията. Не само захранват предаванията с интересни теми и помагат за връзката зрител –телевизия, но и се превръщат във втори екран за потребителите – докато те гледат, коментират на страниците на предаванията и телевизиите в социалните мрежи и намират съмишленици или противници. Телевизионното съдържание вече формира не само зрителска аудитория, но и електронна общност от последователи. Опитите за задържане и провокиране на внимание се пренасят на различни платформи.

Трудно ли е днес да се привлече вниманието на зрителите, слушателите, посетителите на един сайт?
 
Борбата за внимание е най-голямото предизвикателство пред медиите. Умножаването на каналите и достъпът до радио и телевизия през интернет, не променя това. Зрителите, слушателите, потребителите имат огромен избор, което е положително за техните вкусове и желания, но изправя медиите пред огромна конкуренция за внимание им. 
Комбинирането на разнообразни канали за предаване и разпространение на информация, наречено кросмедийно разпространение, помага на телевизиите, радиата и сайтовете да оцеляват. Динамиката на процесите в ежедневието на хората в активна възраст определя желанието им да намират бързо и лесно търсеното. Времето се превръща в дефицитен ресурс, поради многото възможности да го инвестираме.
 
Бихте ли ни разказали накратко за написването на книгата? Тя е била вашата дисертационна работа. Срещнахте ли трудности, имахте ли помощници?
 
„Социални мреди и PR  на телевизията“ е моята първа книга, която е основана на дисертационното изследване, което проведох. Книгата днес нямаше да е факт без насоките и окуражителните думи на проф. Минка Златева, която е един от основоположниците на специалността „Връзки с обществеността в България“. Тя беше мой научен съветник и ръководител в процеса по превръщането на дисертацията ми в книга. Нямаше големи трудности, тъй като имах ясен план за действие. Отне време и усилия, но след като вече получих първите отзиви за книгата, съм още по-сигурна, че инвестицията си струваше.

Коя е водещата тема във Вашата монография, към която читателят трябва да се насочи?

Основата, на която съм стъпила, е как се променят традиционните медии, каквато е телевизията, въз основа на взаимодействието с новите, каквито са социалните мрежи. Книгата е написана на достъпен език за всеки, които има интерес към медийната сфера. Не е необходимо да е тесен специалист, за да разбере изследването, но категорично е необходимо да има засилен интерес към медийната сфера и процесите в нея. Очертани са приликите и разликите в комуникационните стратегии за социалните мрежи на обществената телевизия БНТ и частната – Нова телевизия.
Сред най-интересните моменти са емпиричните изследвания, които разкриват за какво най-често използваме социалните мрежи, как гледаме телевизия днес, мненията и прогнозите на експерти в областта за бъдещето на традиционните и нови медии.

Страхува ли се съвременният човек от бъдещето? Какво днес носи телевизията на зрителя?

Телевизията продължава да изпълнява две свои много важни функции – да информира и да развлича. Именно развлекателните предавания носят на телевизиите най-голям зрителски интерес и привличат и задържат вниманието на аудиторията. 
Съвременният човек не само че не се страхува от бъдещето, но той има жив интерес да го види, пипне, стъпи на него и надгради. Достъпът до информация превърна много потребители на глобалната мрежа в жадни за знания и дори пристрастени към информацията хора. Това, макар да е осъждано от някои критици, ни помага бързо да намираме отговорите и да задаваме нови въпроси. Желанието, да проследим и да участваме в най-интересните и актуални процеси, е характерно за времето на Web 2.0, в което живеем. А и кой би могъл да ни спре?

Бихте ли споделили интересна история покрай написването на книгата Ви?

Близките ми знаят, че аз много обичам морето и по-конкретно Созопол. Създаването на текста ми отне поне две лета, а тъй като трудно се откъсвам от предизвикателствата, които вълнуват съзнието ми, каквото беше книгата, можехте да ме видите по плажовете на Южното ни Черноморие с тефтер, химикал, молив и няколко актуални заглавия на медийна тематика. В тефтера можехте да намерите цитати, имена на автори, избрани страници с индекси, които да включа на конкретни места в книгата. Съчетавах полезното с приятното.
 
Накрая, с една дума, какво е най-важното нещо, което един PR не трябва да забравя?

Позволете ми да е едно изречение. Трябва да бъдем отговорни професионалисти, тъй като днес всеки един човек може да се превърне в медия. Ако наистина трябва да е само една дума, то тя е отговорност.
 
Въпросите зададе: Яница Радева