С Катя Стойчева за творческото мислене и за новата ѝ книга
Публикувана на: 01.10.2018
С Катя Стойчева разговаряме за новата ѝ книга „Де Домие-Смит и творческото мислене. Психологическо изследване на творческото мислене в разказа „Синият период на де Домие-Смит“ , за психологическото изследване на творческото мислене, така както то се проявява в литературно произведение. Премиерата на книгата ще се състои на 8 октомври 2018 г. от 19,00 ч. в „Перото“
Благодарим Ви, че се съгласихте да отговорите на няколко въпроса за страницата на издателство „Парадигма“.
Благодаря Ви за поканата, ще се радвам да се включа в тази хубава инициатива.
Бихте ли ни разказали накратко за предизвикателствата, които постави пред Вас новата Ви книга „Де Домие-Смит и творческото мислене“ ?
Книгата, която току-що излезе, е втората ми монография. Когато подготвях първия си труд върху толерантността към неопределеност се движех по познат, утъпкан път: бях работила години наред по темата, имах зад гърба си десетки проведени емпирични изследвания, бях разработила оригинален теоретичен модел и ми предстоеше да обобщя и споделя своите резултати с професионалната общност. Сега всичко е много по-различно. Психологическото изследване на творческото мислене, така както то се проявява в литературно произведение, е съвсем нова идея и всяка стъпка за реализацията ѝ е стъпка напред в неизвестното. Писането беше част, а не резултат от процеса, и вървеше ръка за ръка със задълбочаването на изследването. Книгата в сегашния си вид не беше предварително определена и търсена цел, а се оформи постепенно в процеса на работа и придоби днешната си форма в резултат на този процес. Не само характерът на работата, но и продължителноста ѝ – повече от седем години – беше голямо предизвикателство.
Защо се спряхте на точно този разказ от точно този писател?
Много хора се интересуват от този въпрос. Мога само да допълня това, което съм казала в книгата: много харесвам разказите на Селинджър, а разказът „Синият период на Де Домие-Смит“ ми е любимият. Когато през 2010 година Селинджър ни напусна, новината стана повод да си припомня първата си среща с неговите разкази и да се върна към тях, да ги препрочета. Тогава, потъвайки наново в текстовете на Селинджър, ми хрумна да използвам методологията на Торанс за анализ на художествен текст с цел разкриване на уменията за творческо мислене, проявяващи се в него. Последвах това си хрумване и реализирах идеята, използвайки текста, който много харесвам. На по-късен етап от работата погледнах на разказа и от друга гледна точка – това е много популярно литературно произведение и поради това е подходящ пример за демонстрация на нова гледна точка към литературния продукт.
За какъв тип читателска публика е новата Ви книга? Подходяща ли е за млади хора, които се опитват да дебютират в писането на проза, например?
Книгата е ориентирана към широка публика, като в случая „широка“ означава, че тя не е написана за тясно професионална група от специалисти. Нейната аудитория са не само психолози и литератори, но и всички читатели, които се интересуват от литература и искат да научат повече за творчеството. Книгата е особено подходяща за всички, които пишат и които искат да развият уменията за писане у себе си и у другите. Не само предложените упражнения ще им бъдат от полза, но и изучаването на отделните умения за творческо мислене ще допринесе за по-доброто познаване и разбиране на творческия процес. На младите автори препоръчвам да започнат с тези упражнения и умения, които най-много ги привличат и въодушевяват, за да може и мотивацията им да ги води и подкрепя.
Върху какво работите в момента и какви са бъдещите инициативи, които стоят пред вас?
Непосредствената ми задача е подготовката за представянето на книгата в началото на месец октомври. Работя и върху научна статия на английски език, която описва и обяснява този нов подход в психологическото изследване на творчеството. По-далечните ми творчески планове са свързани с желанието ми да проверя как тази методология за анализ на художественото произведение би могла да се приложи и по отношение на изобразителното изкуство, за открояване на уменията за творческо мислене, проявяващи се в рисунките или картините на художника.
Разговорът проведе: Яница Радева